Poświadczenie podpisu
Istnieje bardzo wiele przepisów prawnych, które dla ważności czynności prawnych wymagają podpisu poświadczonego notarialnie. Oznacza to, że własnoręczny podpis musi zostać stwierdzony odpowiednią wzmianką notariusza na dokumencie. Najczęściej osoba, która zainteresowana jest uzyskaniem takiego poświadczenia, składa podpis w obecności notariusza. Aby skorzystać z pomocy notariusza w tym zakresie należy pamiętać nie tylko o umówieniu się z nim na konkretny dzień i godzinę, ale także o zabraniu właściwych dokumentów do kancelarii. Potrzebny będzie dokument potwierdzający naszą tożsamość – dowód osobisty lub paszport.
Jak wygląda poświadczenie podpisu
Każde poświadczenie własnoręczności podpisu dokonywane przez notariusza zawierać musi: datę i miejsce jego sporządzenia, oznaczenie kancelarii, podpis i pieczęć notariusza oraz na wniosek klienta godzinę i minutę poświadczenia. Przy dokonywaniu czynności poświadczenia własnoręczności podpisu na dokumencie notariusz nie ma obowiązku badania zgodności z prawem treści tego dokumentu. Należy również pamiętać, że potwierdzenie przez notariusza własnoręczności podpisu nie nadaje dokumentom prywatnym mocy dokumentu urzędowego. Moc ta wynika wyłącznie z przybrania przez dokumenty formy aktu notarialnego. Na skutek poświadczenia charakter urzędowy zostaje nadany tylko podpisowi na dokumencie, który w pozostałym zakresie zachowuje charakter prywatny.
Na co zwrócić uwagę
W prawie duże znaczenie mają zazwyczaj szczegóły. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że podpis musi być złożony rzeczywiście w obecności notariusza – nie ma możliwości załatwienia tej sprawy mailowo lub telefonicznie. Podpis nie może zostać również złożony przy pomocy ołówka lub innego nietrwałego narzędzia. Dodatkowo warto pamiętać, że wszelkie dopiski i skreślenia naniesione na dokument muszą zostać dodatkowo omówione w klauzuli.